Thursday, August 19, 2010

Mitos tentang pengurusan masa yang efektif

Stereotaip bagi pengurusan masa yang efektif berpunca dari satu set mitos. Oleh itu, adalah penting untuk menitikberatkan pengurusan masa tanpa mengetahui mitos yang boleh menyulitkan pengurusan masa anda. Anda mestilah menguasai tiga mitos penting mengenai pengurusan masa supaya menjadi pengurus masa yang efektif.

Mitos 1: Pengurusan masa terlalu menitikberatkan perincian.
-Ramai orang yang tidak gemar kepada perincian masa. Bilangan orang yang sanggup menerima secara positif pengendalian yang rumit ini terlalu kecil. Kebanyakannya tidak memberikan perhatian teliti kepada perincian. Sungguhpun pengurusan makro menentukan perincian yang rapi, namun penekanan bukanlah tertumpu kepada perincian semata-mata.

Mitos 2: Pengurusan masa adalah mekanikal.
-Pengurusan masa dianggap bersifat teknikal kerana orang lebih tertumpu pada proses yang lebih kecil tapi jelas. Adalah lebih mudah jika melihat jadual waktu orang yang terurus. Apa jua bahagian sistem pengurusan masa akan dianggap mekanikal. Walau bagaimanapun, ini baru sebahagian kecil daripada yang sebenarnya dan tidak mencerminkan hal-hal lain yang terkandung dalam persediaan senarai dan jadual tersebut.

Mitos 3: Pengurusan masa mengurangkan kefleksibelan dan kespontanan.
-Pengurus masa yang efektif membuat rancangan dan bekerja keras bagi memastikan rancangan berjalan mengikut jadual. Pendekatan ini menghasilkan perubahan yang ketara dan di luar jangkaan. Sesetengah orang membuat tanggapan terlalu bergantung pada rancangan tertentu menjadikan seseorang itu kurang fleksibel. Perancangan tidak semestinya menghalang kefleksibelan. Apabila rancangan tidak berjalan, orang yang bijak akan mengetepikan rancangan tersebut dan mencari kaedah lain yang sesuai. Peluang untuk kaedah yang kreatif dan spontan bagi pelaksanaan rancangan memang banyak kecuali bagi sesuatu rancangan itu terlalu terperinci. Salah satu daripada manfaat yang diperolehi oleh seseorang yang terurus dan bekerja mengikut rancangan ialah beliau dapat mengurangkan tahap keterdesakan yang dihadapi saban hari.

No comments:

Post a Comment