Thursday, August 19, 2010

Pandangan Islam Mengenai Masa

Mengikut pandangan Islam, masa amat berharga dan menganggapnya sebagai sesuatu yang amat mustahak. Masa adalah amanah dari Allah kepada manusia dan Islam memandang berat terhadap pengurusan masa. Dalam soal masa dan waktu, Al-Quran dan Hadis amat memberi perhatian dalam perkara ini dari beberapa sudut. Tegasnya, masa merupakan sudut yang terpenting. Masa atau waktu merupakan nikmat dan kelebihan Allah S.W.T yang diberikan kepada manusia. Allah berfirman dengan jelasnya dalam surah Ibrahim, ayat 33-34 yang bermaksud sebagaimana berikut :-

"Dan Dia telah menundukkan bagimu matahari dan bulan yang terus-menerus beredar, dan telah menundukkan bagimu malam dan siang. Dan Dia mengurniakan setiap permintaan kamu itu, Dan jika kamu hendak memperhitungkan segala nikmat Allah nescaya kamu tidak mampu untuk memperhitungkannya.."

Dalam Islam, masa memainkan peranan yang amat penting dalam kehidupan manusia. Oleh itu, gunakan masa dengan cara yang sebaik-baiknya. Manusia akan disoal mengenai penggunaan masanya di dunia di hadapan Allah dihari akhirat. Masa diletakkan di kedudukan yang tertinggi secara tegas dalam pembinaan peribadi seseorang individu itu. Dalam hubungan ini, seolah-olah bermakna bahawa masa itu mempunyai hadnya. Manusia juga digesa supaya membuat kerja dengan sempurna dengan memanfaatkan masa sepenuhnya.

No comments:

Post a Comment