Saturday, August 21, 2010

Penggunaan Masa Dunia

Untuk menjaga dan memanfaatkan masa sepenuhnya dan bersesuaian dengan tempat dan waktunya bukan merupakan sesuatu tugas yang mudah. Pada zahirnya, ia nampak mudah untuk dilakukan tetapi dari segi perlaksanaannya adalah sukar kerana manusia susah untuk mendisiplinkan diri. Berbagai-bagai alasan yang diberikan oleh manusia untuk mengelakkan daripada melakukan pekerjaan ataupun untuk melengah-lengahkan tugas yang diserahkan kepada mereka. Masa yang ada pada kita itu adalah hak milik kita. Masa itu merupakan satu keadaan dan ruang di mana kita berada di dalamnya, bermula dari waktu pagi hingga kita tidur.

Pengurusan masa yang baik menumpukan kepada pencapaian matlamat peribadi, kekeluargaan dan membuat pekerjaan yang penting serta mengelakkan diri daripada terlibat dalam kegiatan yang membuang masa dan membuat kerja yang tidak berfaedah. Dengan adanya matlamat memudahkan seseorang individu merancang masa depannya dan mendapat pedoman untuk menentukan ke arah mana dan bagaimana caranya ia dapat mencapai matlamatnya itu. Ada baiknya bahawa matlamat hidup itu ditulis dengan jelas, boleh diukur pencapaiannya, mempunyai tempoh untuk melaksanakan tugas dan mempunyai pelan tindakan.

Mengikut kajian, ada banyak sebab terbuangnya masa seseorang individu itu. Mereka membuang masa dengan berlagak senang tanpa mengambil kira perjalanan masa dengan kerja yang sedang dilakukan. Masa yang digunakan dengan kaedah yang tidak terurus akan membangkitkan pelbagai masalah dalam hidup manusia. 




No comments:

Post a Comment