Thursday, August 26, 2010

Pengurusan Masa

Setiap orang mahu menguruskan masa dengan baik. Ramai pengurus dan ahli profesional telah berusaha menguruskan masa mereka dengan berkesan. Malangnya, hanya segelintir sahaja yang  berjaya. Pengurusan masa yang berkesan memerlukan lebih daripada apa yang terdapat dalam senarai tindakan dan azam yang kuat dan ia bukan sekadar bangun pagi dan berjanji pada diri sendiri, "hari ini saya akan menguruskan masa dengan baik." Pendekatan tentang masa dinamakan pengurusan masa berkesan hebat. Pendekatan ini memerlukan tiga perkara :-

1.Pemahaman tentang nilai masa dan bagaimana masa dihabiskan.
2.Pemahaman tentang cara-cara khusus dan kemahiran masa.
3.Mengamalkan penggunaan alat dan kemahiran pengurusan masa.

Pengurusan masa berkesan hebat dan pendekatan lain dalam pengurusan mempunyai dua perbezaan utama. Pertama, menghargai pembaziran masa. Kedua, penggunaan Grid Analisis Masa yang unik dan tulen bagi mengenal pasti pola penggunaan masa tertentu anda. Mengenal pasti bagaimana masa dihabiskan adalah langkah pertama dalam memperbaiki kemahiran penggunaan masa.


Terdapat dua perkara yang sering mengurangkan usaha mengurus masa. Pertama, aktiviti yang tidak diduga. Contohnya masalah yang tidak diduga sering menganggu kita melakukan kerja-kerja dalam senarai tindakan. Kedua, ialah memberi keutamaan dalam kerja orang lain. Contohnya, sepanjang waktu bekerja adakalanya rakan-rakan akan meminta bantuan daripada anda.

No comments:

Post a Comment